Sabtu, 18 Disember 2010

Yang lalu,biarlah berlalu..

Jangan la kita mengingati masa lalu dan menghadirikan kembali dalam kehidupan kita sekarang kemudian bersedih diatas kedukaan dan kegagalan di dalamnya kerana itu adalah suatu tindakan yang bodoh dan gila.
Ia jua seakan membunuh semangat ,membunuh harapan dan menghalangi orang untuk menjalani kehidupan seadanya.

Semuanya telah berlalu dan tidak akan berulang kembali. Dan tidak ada manfaatnya memutar roda sejarah sekadar untuk melukiskan bencana pada zaman itu.

Orang yan berusaha kembali ke masa lalu,adalah tidak ubah seperti orang menggiling tepung,padahal dirinya sendiri tergiling di dalamnya. Ada ungkapan nenek moyan kita dahulu yang patut direnungkan orang yang menangis masa lalu : "Janganlah kalian keluarkan mayat-mayat itu dari kuburnya."

Dalam riwayat diceritakan,bahawa terdapat segolongan orang yabg mengerti bahasa binatang. Orang-orang tersebut bertanyakan kepada keldai: "Menapa enkau tidak mahu merenungi apa yan telah berlalu?."
Keldai itu menjawap : "Kerana aku tidak suka kebohongan."





Manusia sebenarnya tidak perlu melihat masa lalu dan memalingkan wajahnya ke belakang,kerana angin akan terus ke depan; setiap khalifah akan berjalan ke depan. Oleh kerana itu,jangan lah menyalahi sunnah khalifah.

So, kenapa kita mesti mengenang perkara yang sudah lepas kn?.. Pandang la kehadapan, kerana masih ada lagi perjalanan yang kita harus lalui. Kalau kita bersedih mengenang perkara yang sudah lepas,mcm mane kita nak mengharungi hari akan datang bukan?..

Jangan la pikirkan hal yang lepas ok?..  

                                                                           

Tiada ulasan:

Catat Ulasan