Rabu, 22 Disember 2010

Maafkan orang yang menyakiti itu lebih baik

Assalamualaikum..

Disini aku ingin berkongsikan kebaikan memmaafkan kesalahan orang lain yang telah menyakitkan hati kita. Ada sesetenah orang,amat berat untuk meminta maap dan ada juga yang berat sangat untuk memaafkan kesilapan orang lain. Mungkin kerana sikap hasad dengki dan ketidak puasan hati kita sesama kita menyebabkan kita susah untuk memaapkan orang lain. Aku kadang2 ada rasa macam itu tp apa kan daya,aku rasa,aku juga tidak kurangnya. Setiap makhluk di bumi ini pasti akan melakukan kesilapan,so,rasanya xmenjadi masalah kita memaafkan orang lain. Tapi dengan hati yang ikhlas untuk memaafkn mereka.

Harga hukuman (qisas) sangatlah mahal dan itulah yang harus dibayar pendendam dan pendengki, iaitu orang yang menderita kerana dendam dalam hatinya. Jika ia ingin membalas dendamnya ia harus mengorbankan hatinya,dagingnya, darahnya, perasaannya, kebahgiaannya, Akhirnya,hanya kerugian yang akan diperolehi.

   Dan sesungguhnya Allah Subhanahu wa Ta'ala telah mengkhabarkan kepada kita tentang ubat dan penyembuhan dari penyakit ini, sebagaimana di dalam surah Ali'Imran, ayat 134:


.....dan orang-orang yang menahan amarahnya dan memaafkan (kesalahan) orang..

Jadilah kamu pemaaf dan suruhlah orang mengerjakan yang ma'ruf, serta berpalinglah dari orang-orang yang bodoh. (Al-A'raf: 199)

.....tolaklah (kejahatan) itu dengan cara yang lebih baik, dan tiba-tiba orang yang antaramu dan antara dia ada permusuhan seolah-olah dia telah menjadi teman yan amat setia. (Fushshilat: 34)

Cubalah maaf dan memaafkan sesama kita,kan lebih baik dari kita menyakiti hati sesama kita. Kenapa kita perlu menyiksakan diri kita sendiri. Betulkn?.. Jika kita ada buat salah,mohon lah maaf pada dia,kalau dia tidak memaafkn,tidak mengapa,sekurang-kurangnya tanggungjawap kita untuk mohon maaf atas kesalahan kita,kita sudah jalankn. Jadi ini antara dia dengan tuhan sahaja. Mudah bukan?.. Insyaallah.. :-)










                                                  

Tiada ulasan:

Catat Ulasan