Sabtu, 18 Disember 2010

Jadikan kritikan tajam sebagai penghormatan

Sang Pencipta rezeki Yang Maha Mulia,serinkali mendapat cacian dari oran-oran yang pandir yan tidak berakal. Maka, apatah lagi aku n korang bukan?.. Dalam hidup kita ini, terutama jika korang seseorang yang selalu memberi, memperbaiki, mempengaruhi dan berusaha membanun, maka korang akan selalu menjumpai kritikan-kritikan yang pedas dan pahit.

Mungkin pula,sesekali anda akan mendapat cemuhan dan hinaan dari orang lain.Dan mereka akan tidak akan pernah berdiam mengkritik anda sebelum anda masuk ke dalam liang lahad.

       Perlu diingat: orang yang duduk di atas tanah tidak akan pernah jatuh,dan manusia tidak akan pernah menendang anjing yang sudah mati. Adapun mereka,marah dan kesal kepada anda kerana mungkin anda menungguli mereka dalam hal kebaikan, keilmuan, tindak-tanduk, atau harta. Jelasnya anda di mata mereka adalah orang berdosa yang tidak terampuni sampai anda melepaskan semua kurnia dan nikmat Allah yan ada pada diri anda.
                                          
                                                 
      Oleh sebab itu,berwaspadalah terhadap apa yang mereka katakan: kuatkan jiwa untuk mendengar kritikan,cemuhan dan hinaan mereka! Bersikap lah laksana batu karang: tetap kukuh berdiri meskipun diterpa butiran-butiran salji yang menderanya setiap saat dan ia justeru semakin kukuh kerananya.

      Jika anda merasa terusik dan terpengaruh oleh kritikan atau cemuhan mereka, bererti anda telah meloloskan keinginan mereka untuk mengotori dan mencemarkan kehidupan anda. Padahal yang terbaik adalah menjawap atau tindak balas kritikan mereka dengan menunjukkan akhlaq yan baik. Acuhkan saja mereka, dan jangan anda rasa tertekan oleh setiap angkara mereka untuk menjatuhkan anda! Sebab,kritikan mereka yan menyakitkan itu adalah penghormatan untuk anda,semakin tinggi darjat anda,maka semakin pedas pula kritikannya..

    Dan cukup lah berdiam diri dan teguh berdiri dan setiap perkataan mereka sebagaimana yang diperintahkan Allah Ta'ala di dalam firmannya ini:

        .......matilah kamu dengan kemarahan kamu itu...(Ali-'Imran: 119 )


Dan kesimpulan,jangan la korang susah hati dengan setiap kritikan orang. Sebenarnya setiap kritikan itu bukan menjatuhkan kita malah menaikkan semangat kita lagi untuk meneruskan hidup sebagai khalifah di muka bumi ini. :-)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan