Sabtu, 18 Disember 2010

Apabila orang mengata,apa yang kita perlu buat?.

Assalamualaikum kawan2..

Pernahkah diri korang selalu dingata belakang?.. Mesti pernahkn?.. Semua orang pernah dingata mcm2 padahal,kita xbuat langsung menda itu bukan?.. Secara tidak sengaja,yg mengata kita akn melakukan dosa besar iaitu FITNAH. Tidak mengapa,fitnah bg mereka,pahala bg kita,tuhan kn maha adil bukan?..:-)                                                                                                                                                                                                                  

                                                
So,apa agk2nya korang perlu lakukan apabila dingata orang?.. Bersabar?.. Lawan?.. Jika korang melayan,keaadaan pasti menjadi lagi keruh bukan?.. Dan sebaliknya banyak rahsia lain yg akan terbongkar.. Jika anda bersabar,mungkin orang akan menganggap itu benar,tetapi ia juga mampu mematikan hujah bukan?..
                                                        
Kalau orang marah,diam sahaja lah. Biarkan sahaja dia marah-marah dan jangan melawan nanti semakin dia marah..

Kalau dia sedang membebel dan memang suka menang ,biarkan saja dia cakap,nnt mesti dia berhenti sendiri.. Betul bukan?.. Kalau dilayan dan dilawan xberhenti2 jadinya.

Pilih lah sikap diam,kecuali orang minta penjelasan secara tertib kita jelaskan lah secara tertib. Memang susah hendak buat tapi itu lah jalan untuk memadamkan semua cakap-cakap yang kurang sedap didengari.

Tak rugi apa2,lagi bnyak dikatakn orang,lagi banyak pahala kita dapat. Untung bukan?..
Jadi tersenyum lah jika di ngata yang bukan2.. :-)

Layan orang gila,akan jadi gila. Layan orang yg suka mengata akhirnya lebih pakar dari pengata,lebih baik diam dan bersabar. Nak lawan dan layan mmg tak terlayan bukan?..

Pilih lah sabar..

Al-khatib dalam kitab "Irsyadul llasabilirasyad" meriwayatkan, "Orang yang sabar itu mulia di dunia dan di akhirat. Bah kan orang yang sabar itu hampir-hampir menjadi Nabi."

So,pilih la sabar dan bukan lawan. :-)

Memang susah untuk kita bersabar bila di ngata orang bukan?.

Aku pun kadang2 xsabar bila di ngata kn orang. Tp aku cuba untuk menjadi orang yang sabar bila di ngata orang.. Korang pon mesti boleh bukan?.. :-)

                                    

Tiada ulasan:

Catat Ulasan